במרחק צעדים ספורים מן הדואומו בליבה של שכונת פורצ'לה בנאפולי ניצבת כנסיית סן ג'ורג'יו מאג'ורה (Chiesa di San Giorgio Maggiore).
הכנסייה נוסדה בתקופת הנצרות הקדומה, בין המאות 4-5 לספירה.
הקמת הכנסייה מיוחסת לסן סברו, הגמונה ה-12 של נאפולי.
מסיבה זאת ידועה הכנסייה גם בכינוי "לה סבריאנה".
את שמה הנוכחי קיבלה הכנסייה במאה ה-9 עם הקדשתה לגאורגיוס הקדוש, קוטל הדרקון.
סן ג'ורג'יו מאג'ורה: על קצה המזלג
בימי זוהרה נחשבה הכנסייה לאחת מארבע החשובות של נאפולי.
במרוצת השנים עברה תמורות ומהפכים ושינתה את פניה מספר פעמים.
החזית החיצונית, פרי תוכנית השיקום של שלהי המאה ה-19, הריסאנמנטו (Risanamento) פשוטה למדי וכמעט עירומה מקישוטים.
מעל שער הכניסה בין הכותרות הקורינתיות, המדונה והילד של ניקולה מאסוטי (Nicola Massuti).
מלבד קבוצות התיירים המתגודדות סביב ציור הקיר המודרני הסמוך של ג'ורית אגוך, דבר אינו מעיד על היצירות הנהדרות והסוד המרתק החבוי בקרבה.
מיד עם כניסתכם תופתעו לגלות כי הפתח הנוכחי מוביל למעשה לאפסיס של הכנסייה הנוצרית הקדומה.
כיוון הכנסייה התהפך במאה ה-17 ע"י האדריכל קוסימו פנצאגו לאחר שריפה שפקדה את המבנה.
ממול מעבר למעקה השיש, ניצב המזבח העליון של קמילו ליונטי (Camillo Lionti) משנת 1786.
משני צידי המזבח פסלי הפרסוניפיקציות (האנשות) הנפלאות של אנג'לו ויוה (1748-1837) תפילה וכנסייה (Orazione e Chiesa).
קפלי הבד השקוף העוטף את גופן מזכיר במקצת את "ישוע המכוסה" (Veiled Christ), פסלו המפורסם של ג’וזפה סנמרטינו (Giuseppe Sanmartino).
בכנסייה שמורים שרידיו של סן סברו ולצידם צלב עץ עתיק מן המאה ה-12.
תוכלו גם לראות את כיסא השיש העתיק המיוחס למייסד הכנסייה.
ציור הקיר הנסתר של גאורגיוס הקדוש והדרקון
אלא שגולת הכותרת שוכנת מעבר למזבח.
בחלקו האחורי של האפסיס, שתי יצירות מופת מן המאה ה-18 של אלסיו ד'אליה (Alessio d' Elia).
גאורגיוס הקדוש קוטל את הדרקון ולצידו סצינות מחייו של ההגמון הקדוש סן סברו.
כאן מחכה לכם ההפתעה, לשם כך צריך להמתין לאיש הכנסייה האחראי על הסקריסטיה, חדר תשמישי הקודש.
עם הגעתו, צועד הסקריסטן לעבר הקיר ולאחר הסבר קצר הוא שולף מן הקיר את מוט הברזל,
ומסיט הצידה כמו חלון את מסגרת ציור הענק (40 מ"ר) של גאורגיוס הקדוש.
מיד נחשף פרסקו נסתר ומסתורי מן המאה ה-17 העוסק באותו נושא.
הפרסקו הכמוס מיוחס לצייר נאפוליטני בשם אניילו פאלקונה (Aniello Falcone) .
הסוד נחשף בשנות ה-90 , במהלך עבודות השיקום לאחר רעידת האדמה שפגעה בעיר נאפולי וסביבתה.
עם הנחת ציור הבד של ד'אליה על מסגרת מנגנון צירים, ניתן היום להתפעל משתי היצירות, הגלויה והנסתרת.
הסיפור החל למעשה לאחר השריפה שפגעה בכנסייה בשנת 1640.
פאלקונה הוזמן לצייר את גאורגיוס וליטול חלק בעבודות השיקום שתכנן קוזימו פנצאגו (Cosimo Fanzago).
עבודות הבנייה לא הגיעו לסיומן והתחדשו כעבור מאה שנים עם ציוריו החדשים של אלסיו ד'אליה.
סיפורם של גאורגיוס הקדוש והדרקון
הסצינה בציור מתועדת במקראת הזהב (Legenda Aurea) שליקט וערך במאה ה-13 יעקובוס דה וורג'ינה,
מסופר על דרקון נורא ואכזרי שעורר בהלה בממלכת סלם, לוב של ימינו.
כדי למנוע מן הדרקון לפגוע באנשי המקום מידי יום התכבד היצור המבעית בשתי כבשים,
אך הכבשים לא סיפקו את רעבונו והתושבים נאלצו להקריב במקומם בני אדם שנבחרו מראש.
אלא שגם כאן לא נפתרה הבעייה והמוצא האחרון שעלה היה להקריב את בתו של המלך.
כאן נכנס לתמונה גאורגיוס האביר הקדוש שקוטל את הדרקון האכזרי ומשיב את השקט לתושבי הממלכה.
המאבק שבין גאורגיוס לדרקון אינו אלא המאבק הנצחי שבין הטוב לרע.
מאבק בו אומץ הלב, אצילות הנפש וערך ההקרבה מביסים את האנטיכריסט הדמוני.
פלקונה שנודע ברגש העז של ציוריו מדגיש את סוסו הלבן (סמל הטוהר) של הקדוש הנושא אותו בנחישות.
גאורגיוס מטיל את הרומח בדרקון המבועת הפוער את פיו מתחת לפרסות סוסו.
ברקע מוטלים שלדי הקרבנות שנטרפו קודם לכן.
צבעו הלבן של הסוס תואם להרים החלביים שברקע.
הנסיכה אחוזת האימה נסה על נפשה ומספקת נופך דרמטי לסצינה כולה.
מדוע הוסתר גאורגיוס הקדוש של פלקונה במשך שנים רבות?
היסטוריון האמנות והביוגרף ברנרדו דה דומיצ'י, שחי במאה-17 העלה השערה כי פלקונה הסתבך בשל התנגדותו לשלטון הספרדי בנאפולי.
על פי גרסה זאת, פלקונה נמנה בין חברי קבוצה מהפכנית בשם "חבורת המוות" (Compagnia della Morte).
הקבוצה שמה לאל ידה לפגוע בשלטון הספרדי בנאפולי.
הצייר המפורסם ביקש ככל הנראה לנקום את מות חברו ונאלץ להימלט מן העיר.
משום כך, כוכבו דעך במידה רבה והביא גם לירידת בביקוש ליצירותיו, דבר שהתרחש במקביל לנסיקתו של הצייר הנודע לוקה ג'ורדאנו.
ד'אליה שהוזמן ליצור את גרסתו לגאורגיוס הקדוש, כנראה לא הרגיש בנוח לפגוע בציור הקיר של פלקונה.
הוא יצר את עבודתו על שכבת הבד מבלי שיפגע בעבודה הבסיסית תחתה.
ואנו שיצאנו נשכרים יכולים לחזות ולהתרשם משתי העבודות השונות של גאורגיוס הנאבק בדרקון.
בסרטון הבא תוכלו לצפות באיש הכנסייה החושף את הפרסקו הכמוס